Over Converse

Converse, Begonnen in 1908 als een klein bedrijfje in rubber schoenen voor mannen en vrouwen, is uitgegroeid tot een mode-icoon met een miljardenomzet.

De geschiedenis
De Converse schoen begon pas populair te worden toen het bedrijf in 1917 haar eerste basketballschoen presenteerde. Toen in 1921 de bekende basketballer Chuck Taylor de winkel binnenliep om zich schoenen te laten aanmeten, opende zich voor Converse een nieuwe wereld. Taylor was erg enthousiast over de schoen en begon er reclame voor te maken. Als vertegenwoordiger en ambassadeur van Converse in de Verenigde Staten bracht hij het merk onder de aandacht. Vanwege zijn grote inzet voor Converse werd later zijn handtekening op de schoen aangebracht uit respect, maar ook als teken van authenticiteit.

Een nieuwe start
Gedurende de jaren 50 en 60 was Converse populair op de schoenenmarkt, maar hun monopoliepositie werd in de jaren 70 door merken als Nike, Adidas en Reebok steeds minder zichtbaar. Deze merken maakten moderne schoenen, waarin meer creativiteit schuilging dan in de Converse schoen. Het bedrijf kon zich daarna nog relatief goed voortzetten, voornamelijk omdat het een tijd leverancier was voor de National Basketball Association. Door slecht beleid en het verliezen van het belangrijkste marktaandeel in de National Basketball Association, kon Converse een faillissement niet meer ontlopen en het bedrijf werd in 2001 failliet verklaard. Concurrent Nike nam het bedrijf in 2003 over en kwam al gauw met een vernieuwende lijn Converse schoenen, andere modellen en ontwerpen dan de originele Converse. Tegenwoordig worden de Converse schoenen niet meer in Amerika gefabriceerd, maar gebeurt dit in landen als China, Vietnam en Indonesië. De overname door Nike heeft Converse weer op de kaart gezet als een trendy schoenenfabrikant. Met een aantrekkelijke prijs en een kwalitatief hoogstaand product is de All Star fabrikant aan een opmars begonnen.

 

Reacties